Bastiaan van Aarle

Bastiaan van Aarle
UN-TITLED, 2013-heden

In het project UN-TITLED verbeeldt Bastiaan van Aarle de dominante rol die reclameboodschappen spelen in de openbare ruimte. Slogans verlichten dag en nacht de straten en lichtbakken dringen constant beelden aan ons op. Onze dagelijkse omgeving is verzadigd met boodschappen, met betekenis. Fotografie speelt een grote rol in dit fenomeen. Het fotografische beeld is overladen met betekenis en de realiteit lijkt bovendien te verbleken naast de reclamebeelden.

Fotografisch lichtgevoelig materiaal absorbeert licht en dat veroorzaakt een chemische reactie. In UN-TITLED zet Van Aarle dit principe in om “commercieel” licht te absorberen, waarmee hij reflecteert op het medium fotografie. Door de neonborden in witte leegten te veranderen, die door de toeschouwer zelf kunnen worden ingevuld met betekenis, doet hij de boodschap van de reclame teniet. Fotografie is voor Van Aarle dan ook niet zozeer een manier om beelden te maken die verzadigd zijn met betekenis. Daarentegen is het voor hem een medium om “leegte” te creëren. Hij onderzoekt hoe licht op verschillende manieren gebruikt kan worden als communicatiemiddel. Op deze manier geeft Van Aarle zijn visie op de identiteit van het fotografische beeld in de hedendaagse massa beeldcultuur. De beelden van UN-TITLED tonen parkeerplekken, tankstations en andere gebouwen met grote, lichtgevende witte vlakken als blikvangers. Het zijn monochrome beelden, waardoor de aandacht voor de witte vlakken nog meer wordt versterkt. De aanwezigheid van de witte vlakken is niet langer eenduidig: niet langer is het direct duidelijk waarom ze zich op deze plekken bevinden en wat hun functie is.

Bastiaan van Aarle (1988, BE) studeerde in 2014 af aan het Sint-Lukas in Brussel, BE.
www.bastiaanvanaarle.be